Exkurze – Tatra v Kopřivnici

V úterý 4.12.2018 žáci třídy 2T, 3A a 4A absolvovali exkurzi do Tatry Trucks a.s. a do Technického muzea Tatra v Kopřivnici.  První část exkurze  proběhla ve školícím sále automobilky Tatra Trucks a.s., kde si žáci vyslechli výklad doplněný o videa o historii a současnosti automobilky Tatra.

Historie automobilky Tatra

Počátek vzniku automobilky Tatra se váže ke jménu Ignáce Šustaly, který v roce 1950 v Kopřivnici zřídil dílnu pro výrobu kočárů. V letech 1871 – 1872 v Šustalově továrně 150 dělníků vyrobilo kolem 1 200 kočárů a bryček. Prvním motorovým vozidlem vyrobeným v Kopřivnici v roce 1897 bylo vozidlo nazvané Präsident, které bylo v roce 1898 představeno veřejnosti na jubilejní výstavě ve Vídni. Jednalo se o upravený kočár Mylord, do kterého byl namontován dvouválcový motor Benz. V roce 1898 byl v Kopřivnici vyroben 1.valníkový  nákladní automobil s nízkými naklápěcími bočnicemi a střechou vagonového typu. Značka NW (později Tatra) tak patří mezi první automobilky, které vyrobily nákladní vozidlo a je jednou z mála automobilek světa, která se výrobě nákladních vozidel věnuje dodnes. Dalším milníkem v historii automobilky v Kopřivnici byl rok 1918, kdy došlo ke vzniku samostatného Československa a kdy během zkoušek osobního automobilu typu U ve Vysokých Tatrách padl návrh na označování vozidel jménem Tatra. Od roku 1924 nesla automobilka název Tatra – Werke a v roce 1927 již automobilka nesla název v češtině – Závody Tatra a.s. Nejvýznamnějším počinem světově proslulého konstruktéra Hanse Ledwinky bylo v roce 1923 navržení originální koncepce automobilu, díky níž se tato koncepce proslavila jako tatrovácká koncepce automobilu. Jedná se o  podvozek tvořený centrální nosnou rourou, na jejímž předním konci byl umístěn vzduchem  chlazený motor a převodovka a na zadním konci byla uložena rozvodovka s nezávisle uloženými výkyvnými poloosami. Prvním vozidlem této koncepce byla Tatra 11 a později Tatra 12. Od osobních automobilů Tatra11 a Tatra 12 byl odvozen  malý nákladní automobil Tatra 13. První nákladní automobil tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou byla Tatra 23. Následující léta výroby potvrdila genialitu konstrukce. Ta se postupně prosadila v lehkém provedení u speciálních vozidel a poté i pro nejtěžší vozidla do terénu. V předválečném a válečném období automobilka Tatra vyráběla vozidla T22, T 24, T25, T26/30, T27, T28, T29, T34, T43, T49, T84, T85, T92, T93. V poválečné historii se proslavila osobní vozidla Tatra 201, Tatra 603, Tatra 613 a nákladní vozidla Tatra 805, Tatra 111, Tatra 138, Tatra 148, Tatra 813 a zejména Tatra 815, kterých se od roku 1982 až do roku 1990 vyrábělo 14 000 ks ročně. V rámci první vlny privatizace byla Tatra v roce 1993 odstátněna a došlo k prudkému poklesu produkce vozidel Tatra 815.

Současnost

Stávající výrobní program Tatra Trucks a.s.  využívá originální tatrováckou koncepci, kterou kombinuje se specifickými prvky, charakteristickými pro jednotlivé řady a zákazníky.  Vícenápravové podvozky mohou být dodávány s řiditelnými zadními nápravami.

Základem současného výrobního programu je civilní modelová řada TATRA PHOENIX, založená na strategické spolupráci s nizozemskou automobilkou  DAF TRUCKS N.V. Spolupráce s DAF TRUCKS započala v roce 2011.

Vozidla pro speciální účely – požární a vojenská vozidla jsou tvořena řadami T815-7 a TERRN°1 Facelift (2010),

Vozidlem určeným pro armádu  je Tatra 810.

Vědomostní soutěž

Na závěr instruktáže o historii a současnosti automobilky Tatra žáci soutěžili ve vědomostní soutěži a úspěšně zodpověděli všechny soutěžní otázky a tři nejúspěšnější a to Michal Kincl, David Betlach ze třídy 2T a Adam Černák ze třídy 4A si odvezli domů hodnotné ceny.

  1. část exkurze – prohlídka montáže vozidel Tatra

Na montáži si žáci prohlédli montáž 4 hlavních skupin vozidel z výrobního programu Tatra Trucks a.s.

Prohlídka Technického muzea Tatra

Sbírka Technického muzea Tatra obsahuje ucelený soubor vyráběných modelů z historie automobilky Tatra v segmentu osobních a nákladních automobilů. Vystavené exponáty si žáci se zájmem prohlédli. Nejvíce žáky zaujala replika vozidla Präsident a soutěžního speciálu dvounápravového vozidla Tatra 815, se kterou Karel Loprais v roce 1988 zvítězil v závodě Paris – Dakar.

Jaromír Forvarčný