Dukláci na mezinárodním autosalonu Paříž 2024

Po smutné návštěvě historicky posledního ročníku mezinárodního autosalonu v Ženevě padlo rozhodnutí navštívit mezinárodní autosalon Paříž 2024. Naposledy jsme Paříž navštívili v roce 2016, a tak tato možnost vrátit se opět do města na Seině byla přijata studenty naší školy s velkým nadšením.
Cesta do Paříže začala na palubě zájezdního autobusu ústecké dopravní firmy tradičně nočním přesunem do Německa s cílem navštívit muzeum v Sinsheimu s jeho největšími lákadly – nadzvukovými letadly Concorde a TU 144. Díky rannímu příjezdu jsme měli většinu výjimečných exponátů jen pro sebe a rádi bychom v muzeu strávili dlouhé hodiny a možná i dny, ale cesta do našeho cíle – Paříže – musela odpoledne pokračovat. A tak jsme k večeru dorazili na předměstí Paříže – Collegien k dvoudennímu přenocování v hotelu F 1.
Ráno následujícího dne nás Paříž přivítala svým typickým způsobem, tedy ohromnou dopravní zácpou na vnitřním okruhu, množstvím neukázněných a věčně spěchajících motocyklistů a pro nás neznámým ranním ruchem velkoměsta. Výstaviště v oblasti Port de Versailles bylo již po ránu plné mládeže z celé Francie. Pátek totiž tradičně patří na mnoha výstavách ve Francii studentům. Rozsah expozic nás hned od
začátku ujistil, že se smutná situace poloprázdných hal ze Ženevy nebude opakovat, a tak jsme se dlouhé hodiny prodírali okolo exponátů všech významných automobilek z celého světa. Většinu z nás nejvíce lákala expozice automobilů Škody se svým novým modelem elektromobilu ELROQ. Velkým překvapením pro nás byla i nenápadná expozice Střední technické školy v Nantes s upravenými automobily Škoda Octavia z 60. let. Celodenní toulání mezi exponáty bylo velmi únavné, a tak návrat do hotelu F 1 v Collegien byl vhodným uzavřením našeho programu prvního dne v Paříži.
Druhý den návštěvy k nám byla Paříž dopravně přívětivější, cesta na parkoviště autobusů v Bercy trvala jen několik desítek minut a obešla se bez nekonečného popojíždění v ranní zácpě. Ranní drama začalo až v přeplněném metru. Udržet pohromadě skupinu padesáti studentů bylo téměř nemožné, ale podařilo se, nikdo se neztratil, a tak nás ta skutečná Paříž přivítala pohledem na světoznámý monument – Eiffelovu věž z Trocadera. Pak už vedla cesta centrem města po známých místech – Martova pole, Invalidovna, Tuilerijské zahrady, Louvre a cestou po Champs-Élysées k Vítěznému oblouku a po Avenue de Victor Hugo zpět na Trocadero. Po přesunu na autobusový terminál Bercy přišel čas odjezdu a loučení s francouzskou metropolí.
Dvoudenní návštěva umožnila studentům seznámit se s mnoha novinkami ve světě automobilů a ochutnání pařížské atmosféry, na níž bylo ještě stále znát nedávné konání olympijských her. Jedním z dalších přínosů cesty do Francie bylo posílení sebedůvěry studentů díky jejich samostatnému pohybu v cizojazyčném a neznámém prostředí.
Cesta zpět do Ústí byla naplněna dlouhými diskusemi o všem zajímavém, co jsme spatřili na autosalonu, ale i na bulvárech jedné z nejpřitažlivějších metropolí Evropy.
Ing. Karel Kout